23 december 2009

Dofterna förför - och stör

Fascinerande hur hjärnan fungerar. Jag har inte ätit fisk sedan jag började med experimentet att äta som vegetariska rörelsens skapare Are för ett halvår sedan.
Nu tycker jag, som många år av mitt vuxna liv ätit fisk, att det inte luktar någe vidare från fiskbilen eller fiskaffären jag passerar till jobbet.
Minns att det var likadant förra gången jag skippade fisk. Lukten stör mig när jag inte äter fisk längre.
Å andra sidan har jag öppnat på alkoholdörren. Erkänner det.
Ville verkligen dricka bubbel när Annica firade att hon (och demokratiprojektet) fått 3,5 miljoner.
Bubblet ledde till mer ja till alkohol. Öl en kväll när jag var trött.
Och nu glögg - för att det är en av alla de dofter jag gillar på julen.
I ugnen rostar jag lyxmüsli till helgmornarna - ännu en helg-ledighets-doft som gör mig lugn och lycklig.
Har varit uthållig. Är uthållig i mitt projekt. Nu tar jag fyra juldagar då jag äter som jag har lust med. Vegetariskt såklart. Men tänker njuta min hemmagjorda müsli med ekorörsocker och mannens underbara bondkakor och egna pepparkakor. (Socker är något att undvika enligt Are)
Och säkert tar jag fler små glas med glögg.
För att jag gillar det.

Inga kommentarer: