29 december 2009

Slingade testar ryker


Agneta och jag bestämde det tillsammans.
Det slingade håret ska bort.
En timma senare hade hon mjukt golv att gå på. Där låg några års sparade hårtestar.
I spegeln log en ny person, med hår som växt ut sedan Are-experimentet inleddes för ett halvår sedan.
Har tänkt på att klippa mig kort ett tag. Blev extra inspirerad av en artikel i Tara, där en gråhårig modell beskriver sig som "ekolover".
Det är jag med. Och vill blir en ännu mer sann ekolover.
Jag gör som hon sedan länge - använder helst olivolja för huden. Inget annat behövs. Idén är att inte använda annat på huden än sådant jag själv skulle våga äta.
Därför har det känts konstigt med slingorna /kemikalier/ i håret. Vill ju vara naturlig.
På köpet blir åtminstone min frisörs arbetsmiljö bättre.
Agneta var nära att ställa in min klippning samma dag. Efter morgonens tre färgningar (=starka kemikalier) mådde hon illa. En promenad gav henne frisk luft och hon blev bättre.
Så inte nog med att jag blir naturelle, Agneta får bättre arbetsmiljö och miljön slipper åtminstone en användare av kemikalier.
Ett litet steg kan tyckas. Men ändå ett steg.
Klockan har passerat min kaffetid.
Ännu inget koffein i kroppen och huvudet kallar: Give it to meeeee.
Jag ruskar på mitt kortklippta huvud och säger: no, no no...
Tröstar mig med en hallonsmothie.

Inga kommentarer: