01 juni 2010

Friskare - utan att bli asket


Motion, minst en timma varje dag är rena hälsokicken. Dessutom blir, åtminstone mitt humör på toppen, som här direkt efter Göteborgsvarvet 2010. Två timmar och en kvarts löpning är rena koffeinet, för en som inte dricker kaffe längre.

Vi behöver inte bli asketer för att undvika risken för cancer eller hjärt-kärlsjukdomar. Om vi bara följde fem råd, till exempel äta mer frukt och fullkorn och mindre vitt bröd och mjölkprodukter, skulle våra chanser att klara oss öka betydligt, visar svensk och internationell forskning, berättar bland annat Svd.
De fem råden är:
1)Ät grönt och grovt (cancerrisken minskar med 50%)
2)Motionera minst en timma varje dag (cancerrisken minskar med 42 %, 30 min har effekt mot infarkt)
3) Rök inte (cancerrisken minskar med 14%)
4) Håll vikten låg (cancerrisken minskar med 34 % om du ej är fet )
5) Drick max ett glas alkohol om dagen (minskar risken med 21 %)
Råden kommer bland annat från en stor studie som följt 25 000 kvinnor i Mälardalen under elva år.
Riktigt illa är det att äta dåliga kolhydrater, som socker och vitt mjöl i form av wienerbröd.
Själv äter jag gärna en hemmagjord frukt/müslibar när jag är sugen. Eller varför inte torkad frukt som fikon och aprikoser. Ekologiskt odlade såklart. Resten av familjen har hakat på.

2 kommentarer:

PJ sa...

Har också läst om studien, men var fick du "mjölkprodukter" ifrån? Är det en felskrivning?

Pia Vingros sa...

Artikeln jag hänvisar till. Den i Svd. Kanske har de där sammanfogat flera internationella studier, inte bara den från Mälardalen?