29 augusti 2011

Jag är här nu!


Franska druvor.
Känn underlaget du sitter på! Upplev Hur din kropp möter golvet.
Jag blev arg, när en av ledarna på yogakursen i Ängsbacka sa så. Det var vid samlingen då vi skulle hedra och sörja offren vid Utöya, dagen efter den 22 juli.
Jag tyckte det var onödigt att fundera över oss själva, och underlaget vi satt på när vi bara ville gråta.
Sedan dess har jag ofta tänkt på hennes ord.
Och då, sedan jag lugnat ner mig tyckte jag det var skönt i vår förtvivlan att landa i något så enkelt som att fokusera på hur underlaget kändes. Att förankra sig.
Nu, tillbaka från en turbulent vecka som cykelcoach i Paris återkommer hennes ord till mig.
Känn underlaget! Behöver uppleva i hela mig att jag landat igen. Hemma. Här.
Nu.
När hemmalivet, vardagsbestyren, allt som ska göras faller över mig igen, försöker jag finna ro in detta enkla: Känn underlaget.
Så jag tog på mig mina fivefingers och stack ut i skogen och kände.
Steg för steg erövrade jag mitt nu. Jag är här nu.


Inga kommentarer: