28 november 2011

Lever ett lyxliv!

Ett hinder i vägen! Gå runt eller hoppa över? Började morgonen med en löptur i Delsjöterrängen. Helgens tuffa stormbyar lockade inte till löpning i skogen precis, framförallt för risken att få ett träd över sig. Men när stormen stillnat och måndagen låg välkomnande nykläckt tog jag chansen att snöra på mig skorna och sticka ut. Ensamt i skogen. Kände mig som en lyxlirare. Inte alla har möjlighet att ta några morgontimmar ledigt för träning i friska luften. Redan i skogsbrynet låg en stor, stilig gammal tall knäckt, med sina korta rötter naket exponerade. Längre ner en gammal björk som mött samma öde. Längs hela löpturen låg tallar och björkar tvärsöver 8:ans spår. Fick stanna upp min löpning och försiktigt kliva runt eller ner i diket för att komma förbi. Kändes symboliskt. Utan bra rötter står vi inte stadigt när det blåser. Utan god förankring är det lätt att tappa sugen när något ger oss motstånd eller stoppar vår framfart. Känner av min vänstra höft sedan jag sprang Göteborg Maraton 8 oktober. Har försökt att fortsätta träna, men det är som att kroppen säger något till mig med smärtan, som kommer efter några kilometer. Vad vet jag inte. Är det mer stretching som behövs eller är det något mer mekaniskt elände?

Inga kommentarer: