29 september 2009

Förvånande förkylningsfri

Insåg idag, när jag vandrade i sandaler och bara ben, vägen nedanför Akropolis här i Aten, att jag inte snörvlat idag.
Kanske har värmen (25 -29 grader varje dag) och solen och den goda maten (minst en grekisk sallad varje dag) och vilan (vilar middag+sover 8 timmar) och alla vandringar (minst 2 timmar varje dag) gjort nytta?
Utan att jag ens tänkt på det?
Ett träd med granatäpplen sträcker sina grenar från den lilla gården vid Ariane Wahlgrens hus ut på gatan. Har skruvat loss ett varje morgon och pressa de ljuvligt sinnligt ljusröda fröna över min kruskagröt om morgonen. (Återbäring på åratals av fackavgifter). Kanske har också dessa små frön gjort nytta?
Liksom alla doserna demokratihistoria som jag sörplat i mig under vandringarna i detta demokratins födelseplats? Enda upprörande är att här är ont om kvinnliga förebilder bland dem som skapade demokratin. Kvinnornas roll var att hålla sig på övervåningen och uppfostra barnen.
Men kanske har något hänt på drygt 2000 år. Jag bor ensam på en bottenvåning, vaktar ingen och äter granatäpplen medan jag skriver.

Inga kommentarer: