22 september 2009

Influensa, inget oroa sig for sa taxichauffor

Pratade med taxichauffören från flygplatsen igår. Tittade på alla hans bilder och dinglande krusifix i bilen. Katolik?
Är ni oroliga för den influensan frågade jag?
Vad? Jag talar så dålig engelska sade han. Vad menar du? Jag låtsades nysa och torkade mig om näsan.
Ah The new Flu, Den Nya influensan. Ah Tamiflu!
Oroliga? Nej. Vad ska man göra! Kommer den så kommer den.
Då får vi Tamiflu. Men först till de unga och sedan äldre svaga. Sådana halvgamla som jag får sist, sade han.
Du är väl inte gammal, invände jag och tittade på hans svarta hår.
Visst är jag gammal Jag är 38 år.
Forsar fram i Atens täta trafik, snabba förbi och omkörningar, tutningar och svordomar, nervevade fönster och händer ut sög gestikulerar, gångtrafikanter, scoteråkare, motorcyklister, så att jag med en rysning minns färderna i Indien då jag var rädd timmar i streck.
Inser att jag sitter med spända käkar, handen krampaktigt i dörrhandtaget. Tvingar mig att slappna av. Överlämna mig.
Vad ska man göra! Sker det så sker det.
Kanske ska jag leta reda på en Madonnabild att hämta tillförsikt ur?

Inga kommentarer: