19 september 2009

Varför vegetarian? frågade doktorn

Varför ska du vara vegetarian ett år? frågade doktor Kaitlin hemma på vårdcentralen.
Jag var där för min förkylning och ont i öronen. Vill inte åka till Aten med öroninflammation.
Frågade samtidigt om hon kunde ta lite tester av mitt blod, nu i vegetariska försökets inledning och följa upp om ett år. Kolla järnvärdet, både hb och ferronivåer, B12 nivån, kolesterol, en slags hälsokoll helt enkelt.
Men varför frågade hon igen?
Trött på att ofta få förkylningar, sa jag. Andra är inte förkylda flera gånger om året som jag. Jag vill bli frisk.
Då såg hon allvarligt på mig. Tittade på datorjournalens värden från tidigare undersökningar. Tyckte att de som togs för ett år sedan skulle kunna duga som utgångsvärden.
- Så fort ändras inte B12 nivåerna exempelvis, sa hon. Hb är bra, 127, ferronivåer och kolesterol också.
Men kom tillbaka om ett år så gör vi en test igen.
Tränar du? Ja, cyklar, springer, yogar. Är du ute? Ja. Vet du vad du ska äta för att få i dig protein och järn. Ja.
Okey kom tillbaka då om ett år så får vi se.
Något mer än vanlig bonnaförkylning hade jag inte.
So, Athens here I come.

Inga kommentarer: