04 september 2010

Ansiktsmassage ger avslappning?


Are Waerland, vars visdom jag inte kan släppa trots att mitt projektår är över, sa att det var viktigt att börja dagen med torrborstning, alltså massage av huvudet, ansiktet och kroppen.
Huvudmassagen och hårborstningen och ansiktsmassagen piggar upp och torrborstningen av kroppen får energin att strömma genom kroppen. Massagen förbättrar blodcirkulationen när spända muskler slappnar av, från spända käkmuskler till värkande nack- och ryggmuskler. På köpet blir man varm och förväntansfull inför dagen.
Påminns om hans råd när jag läser om ayurvedisk ansiktsmassage i SvD. Ansiktsmassagen liknas vid en snabbkur för att piggas upp och föryngras.
Minns hur jag och syster Britt fick ayurvedisk ”rejuvenation”-behandling i Kerala för några år sedan och vilka positiva kommentarer vi fick av omgivningen efter vår dagliga massage och välgörande ansiktsmasker. Efter tre dagar kände vi oss, och såg yngre ut, sa de. (Kanske också för att ansiktsmasken krävde stilla sängläge en timme per dag, något som gav välbehövlig vila åt oss vintertrötta, nyanlända resenärer?)
Lyxigast vore förstås att unna sig behandling hos en expert, men idag finns ingen tid leta rätt på någon. Cykelfest ska fixas. Jag får ge mig en egen ansiktsbehandling efter matlagningen, innan cykelfesten. Men vad ska jag använda till mask? Vill minnas att vi fick en mask av malda bönor. Får botanisera i skafferiet.

Inga kommentarer: