09 november 2010

Galen morgonlöpare

Du är galen, sa sonen i morse.
Klockan var halv sju och jag stod med löparkläderna på för en morgontur. Tillsammans tittade vi ut på landskapet som var täckt av ett fint lager pudersnö.
Han gjorde trött sitt kaffe före bussturen till Hisingen och skolan.
Jag drog mössan över öronen, satte på mig en ryggsäck och stack ut. Tanken var att köpa ekologiskt vetemjöl till mitt bak av broder Maximilian-brödet. Upptäckte igår, när jag skulle göra iordning degen att jag saknade ett halvt kilo mjöl. Ville såklart ha ekologiskt och det har inte grannarna som jag annars kan låna mycket av när kvällen blivit för sen för tur till affären.
Så, varför inte en morgontur till ICA affären några kilometer bort som numer öppnar sju?
Underlaget var torrt och fint trots snön och löpningen gick raskt nerför. Blev förvånad över hur många som var ute och gick och sprang och cyklade denna mörka morgonstund. I affären fanns mitt Kravmärkta mjöl. Jag lade det i ryggsäcken och tog de långa stegen upp till berget där jag bor.
Varm och glad med ett kilo mjöl i bagaget kom jag hem. Stretching, dusch och frukost.
Blandade degen med mjölet. Tog fram de tre formarna, som degen ska jäsa i. Satte in dem i kylskåpet för långsam jäsning under dagen. Även med surdegsgrund kan jäsningen bli för intensiv i rumstemperatur under en hel dag. När jag kommer hem ikväll blir det gräddning.
Förhoppningsvis blir det finfina bröd att ge vännerna i present, när jag gästar dem i Stockholm i slutet av veckan.
--------------------
Min Jakten på den fulländade hälsan-blogg är nominerad till Årets hälsoreportage. På fredag den 12, på Hälsomässan gäller det: Blir det pris?

Inga kommentarer: