08 november 2010

Bra mage - gott humör

Vad kommer först: en bra mage eller ett bra humör?
Jag är övertygad om att de hör ihop.
En väl fungerande mage är en förutsättning för ett gott humör.
Jag har inget vetenskapligt underlag för mitt påstående, bara mina egna iakttagelser. Men du kan lätt undersöka sanningshalten genom att själv kolla ditt humör och magens välmående för att bekräfta min test. Hur glad är du om magen är kass, eller om du har ont i den? Inget vidare, eller hur? Du blir grinig och känslig och vill inget annat än att må bra igen.
Om inte din egen kropp räcker som bevis kan du spana in din omgivning: Tänk på den gladaste person du känner, alltså en som oftast är glad och gärna jämn i humöret: Fråga honom eller henne hur deras mage är. Den är i finfin form tror jag. Och jag tror att de sällan är sjuka. Deras magbakterier förmår bekämpa de onda bakterierna.
Jag tillhör dem som tyvärr är lite känslig, vars magbakterier inte fick så god start i början av livet (det är då vår individuella bakterieflora skapas). Inte blev det bättre av alla penicillinkurer jag åt för de halsflusser jag ideligen fick. Medicinerna slog ut både onda och goda bakterier.
Tänker på det idag, när magen är kymig. Försöker lista ut vad som är orsaken till ondan? Var det mina försök att vara "som all andra" på helgens 50-årskalas, då jag drack bubbliga drycker och åt sötsaker. Eller var det söndagens mjölksyrade morötterna som passerat bäst före datum? Eller grytan från frysen som inte var bra. Något är det. Ont har jag.
Som vanligt i sådana lägen hänger håret slappt och ledset. Det är en annan av mina teorier: kolla in håret. De med glansigt, friskt hår har fungerande magar.
Vi andra hoppas på bättre dagar.

Inga kommentarer: