18 januari 2011

Yoga varje dag?

Läste en intervju med Blossom, som är chef för tidningen med hennes namn, att hon aldrig lämnar hemmet utan att ha gjort 40 minuters yoga.
Imponerande och inspirerande.
Har hämtat energi ur det några dagar och har tagit yogan på allvar igen.
Men några 40 minuter blir det sällan. Mest för att jag inte orkar gå upp som en spik klockan 6.00, alltså i god tid innan resten av familjen rullar igång.
Tröstar mig med att de minutrar jag tar mig är bra.
Ibland blir det 30 minuter, ibland en kvart, men oftast någonting.
Allt jag gör är bättre än ingenting.
Det viktigaste är att jag inte tvekar: Ska jag göra något eller strunta i det?
Det gäller att göra som min lärare i Iyengaryoga Leela G Hansen lärde mig:
Rulla ut mattan varje dag.
Efteråt ångrar jag mig inte, även om stunden blev kort.

--------------
"Regelbundet utövande av yoga kan hjälpa dig att möta livets villervalla med jämnmod och stabilitet."
B.K.S. Iyengar

2 kommentarer:

Caroline sa...

Det låter som en mycket bra vana. Har man mycket pittaenergi så får man bra balans med yoga. De dagar som det inte blir av med så mycket fysisk yoga kan du kanske komplettera med en 10 minuters meditation. Jag har mediterat i 10 års tid och märker stor skillnad när det gäller stressnivå i kroppen om jag hoppar över den dagliga meditationen.

Pia Vingros sa...

Härligt att höra. Vilken typ av meditation ägnar du dig åt? Hur länge varje gång? Berätta, berätta.