19 juni 2011

Dags att skörda fläder




Nu blommar flädern. I Norden var den till exemlocka till sig goda husandar och fördriva häxor. Därför planterade man gärna en fläderbuske i närheten av huset. I ett hus skyddat av fläder blev det inga gräl sa man.

Förr gjorde jag alltid flädersaft när det var skördedags för blomstren. Men vad kan jag göra av de nyttiga blommorna om jag inte vill frossa i socker längre?
Flädersaft är ju knappast något mer än en massa socker med några blommor som ursäkt.
Kanske kan jag torka blomsterklasar att ha till höstens förkylningstider? Eller bara som ingrediens till ett gott te?
Kollar runt på nätet och hittar faktiskt en del vetenskapliga studier om bären. Deras mörka färg signalerar att de är fullproppade med nyttiga antioxdianter. Bestämmer mig för att samla några blomklasar till te. Resten får sitta kvar och bli bär att skörda i september.

Inga kommentarer: