23 juni 2011

Alla behöver B12, sa Brian

Dagen började med ett löparpass i Nacka-reservatet i varmt sommarregn under mitt Stockholmsbesök.7,6 kilometer.
Full av tankar från gårdagens föreläsning med Anne-Marie och Brian Clemens, från Hippocrates institute, USA lät jag benen trumma på.
Tänkte på att jag inte har några B12 tabletter att ta efter turen. Varje människa borde äta B12, enligt dem. Får väl kasta mig in i närmsta hälsokostaffär när jag kommer hem igen. Men det ska vara riktiga B12, inte syntetiska som majoriteten av B12 tabletterna är. För lite B12 är en riskfaktor för veganer och ibland vegetarianer. Brist på B12 är orsak till en rad sjukdomar, bland annat demens.
Alla underkläder, som inte är av bomull skulle bort, tyckte Brian. Tänkte på det när jag sprang i mina syntetiska kläder närmast kroppen. De har nyss kommit med boken Killer clothes, som handlar om alla kemikalier som våra kläder är fulla av. För honom var det tydligen en ny upptäckt att kläder som inte behöver strykas är behandlade med kemikalier för att vara strykfria, eller består av polyester. Värst är det med de kläder vi har närmast kroppen. Kvinnor som bär BH med stålbygel skulle genast byta ut den mot en mjuk i bomull. Bygeln var ett otyg, eftersom den stoppar flödet i vårt viktiga lymfsystem. Och kan orsaka bröstcancer, enligt deras erfarenhet.
Lät trovärdigt när han sa det i den fullsatta lilla salongen i Sollentuna Trafikskola, men hur farligt kan det vara att ha något åtsittande på bröstkorgen? Får undersöka det.
Lämnade Stockholm med näsan i mina anteckningar från kvällen. Vad mer berättade de?
Fortsättning följer.

Inga kommentarer: