07 juni 2011

Lev förändringen du vill se

- Äter du inte kött? Och dricker inte kaffe? Kaffe som är så nyttigt?
Grannen på studentkalaset var skeptiskt till mina livsval. Han berättade om ny forskning som visar att kvinnor som dricker 5-6 koppar kaffe om dagen har minskad risk för bröstcancer. Och män minskar sin risk för prostatacancer.
- Jag, som druckit 3-4 muggar om dagen i trettio år, tror att jag fått min dos av kaffe, invände jag. Dessutom gjorde den mig bara speedad.

Det tar på krafterna att avvika från det "normala". Inte bara grannen ifrågasätter hur jag lever. Andra gör det också. De frågar hur länge jag ska äta min "diet". Både vänner och de i familjen. De vill att jag ska dela deras njutning över kött som huvudrätt.

Hittar stöd på en yogasajt, som Maria tipsat om.
Där hittar jag citatet som hjälper:
Lev den förändring du vill se i världen, sa Gandhi.
Det gillar jag.
Min livsstil, med vegetarisk kost är klimatsmart.
Den är god. Och den ger hälsa.
Det räcker gott för mig.

Inga kommentarer: