28 december 2011

Familjen vila, sa Samir

När jag var i grönsaksaffären hemma för att fylla på förrådet av clementiner, Cox orange och ingefära lade jag märke till att Samir, grönsakshandlaren såg annorlunda ut. Han var slät i ansiktet, särskilt kring ögonen på ett sätt som han inte brukar vara. -Jag har varit ledig, log han. – Vad gör du när du är ledig, undrade jag som tillbringat min dag på en lång ensam promenad och sedan en 2,5 milatur på min racer. - Är med familjen, barn och barnbarn, sa han som om det valet var självklart. - Vad härligt, sa jag. – Ja, familj och barnbarn är härligt, sa han och såg genuint lycklig ut över att han hade dem. Av hans fyra barn är en gift, en skild. Att de alla ska gifta sig är vad han hoppas på. - Att bilda familj genom att gifta sig och skaffa barn och skapa ett hem med en varm känsla är vad livet går ut på. Jag nickade och lyfte upp mina matkassar och gick hemåt, lycklig över att jag har ett gäng som behöver mina omsorger och som jag kan värma mig hos. Men som också accepterar att jag gillar att ta långa promenader eller löpturer eller cykelturer på egen hand.

Inga kommentarer: