27 december 2011

Bli expert på dig själv

Lyssnade på ett radioprogram där Blossom Taiton var gäst. Hon avslutade sin intressanta berättelse om hur viktigt det är att träna och vila, med tre hälsoråd. 1) Bli expert på dig själv. Följ inte slaviskt andras råd, utan förstå vad just du mår bra av. En del i det är att låtsas vara den du vill vara: Fake it til you make it. (klokt, det är precis vad jag utforskar: Vad mår jag bra av?) 2) Le fem minuter i sängen på morgonen. Själv hade hon varit på en kurs där man skulle skratta fem minuter i sängen,men det väcker ju alla i huset. Le, däremot har samma effekt och är TYST. (Prövade i morse, det var jättehärligt, kändes som om varje muskel som var med i leendet skickade glädjestrålar ut till hela kroppen) 3) Gå upp och gör nummer 2 (bajsa), innan du ger dig av från hemmet. (Absolut ett bra råd, som jag försöker följa. Are Waerland ler i sin himmel. Att tömma mage och tarmar minst en gång per dag är ett av de mest grundläggande hälsoråden, enligt honom) Så enkelt är det. Punkterna två och tre har jag redan klarat av. Nu ska jag ut på en promenad i blåsten. Det vet jag om mig själv: rörelse i friska luften mår jag bra av.

Inga kommentarer: