15 juli 2009

Tvivel och oväntat fynd

Ibland tvivlar jag på min misson: att äta enligt Are Waerland för att bli fulländad frisk..
Det blir tungt socialt att lassa i sig sin kruskagröt… när andra semesterlediga börjar dagen med hembakade ljusa frallor och latte. För att inte tala om lunch eller middag. Visserligen är typ grekisk sallad med min egenodlade basilika och timjan, god, men ändå… Tvivel…
Så kom jag till Ellös årliga PRO-loppis med auktion och gjorde ett oväntat fynd: tre böcker av Matts Bergmark, medicinhistoriker och läkemedelskemist.
Kolla in titlarna: Lust och lidande, Vallört och vitlök, Tistron och tränjon. De handlar om läkeväxter, folkmedicin och smakliga frukter. Deras nytta för vårt välmående.
En njutning att läsa denna kunnige mans vurm för egenvård.
Fynden ser jag som ett tecken.
Håll ut. Fortsätt.
Sätter mig i solstolen med hatten på och öppnar första boken. Bredvid en fylld tekanna (också ett loppis fynd från Ellös). Lär mig att tistron är ett gammalt namn för den c-vitaminrika svarta vinbärsbusken
Fnissar för mig själv. Blad från vinbär är precis vad jag gjort mitt te på.

Inga kommentarer: