22 oktober 2009

Växla till intercity-fart


Äter Yvonnes goda ayurvediska middag från igår till lunch på Intercity tåg hem från Västerås till Göteborg. Åker ofta x2000 mellan Götet och Stockholm. Plötsligt sitter jag på ett lååångsamt tåg. Tyst och stilla. Verkar vara andra människor som reser här. Stämningen är vilsam.
Känner att det kryper i kroppen efter 3,5 timmar då brukar turen vara slut och jag är knappt i Falköping! Andra sidan - jag mår inte illa, som ofta på snabba X2000.
Jag blir inte ens dåsig, som alltid på X2000.
Tänker att det är bra med en annan dos av tideräkning, en annan tidrytm, särskilt när "att-göra-listan" är förskräckligt lång. Allt ska dessutom göras via datorn, som jag inte kan koppla upp här. För här är både strömlöst för datorer och internet saknas.
Så jag bli fri i en tidsficka. Onåbar.
Bryr mig inte om att koppla upp mig via telefonen.
Tillåter mig ett mellanrum, en vilolucka i tidsresan.
Den låångsamma resan går i 160 km max, medan den snabba går i 200 km/h.
Fram kommer jag i vilket fall. Till slut.

Inga kommentarer: