18 oktober 2009

Årstidsväxlingar utmaning för hälsan

Alltid tufft för hälsan när årstiderna växlar. Det anser både kinesiska medicinare och auyrvediska. Minns att den auyrvediska läkare som undersökte mig på Rajah Islands hälsohem i Kerala, Indien manade till uppmärksamhet vid årstidsväxlingar.
De är tuffare för kroppen och hälsan än vi anar. Ta det lugnt. Vila mer. Ät bra.
Nu när det är växling mellan höst och vinter tänker jag på det.
Kyla, hårda vindar, nederbörd, mörker tar på oss. På mig.
Likadant är det varje år.
Det som annars går snabbt och elegant, tar mer energi nu, kräver mer koncentration och ansträngning. Jobbet, relationer, livet.

Upplever en ökad känslighet, som om ett filter försvunnit.
Beror känsligheten på maten jag äter? Eller den jag inte äter längre?
Minskar köttprotein (åt fisk och fågel tills 1 juli 2009) känsligheten?
Funderar och känner efter.

Inga kommentarer: