24 december 2009

Morgonbrasan...


… det bästa med julaftonsmorgonen är den tända granen och en stund vid morgonbrasan.
En kopp te eller kaffe i handen.
Att se lågorna flamma i den öppna brasans björkved. En tillfredsställelse nedärvd generna, tror jag. Kallt ute, men här sitter jag trygg i värmen.
Värmen ger lite lindring för mitt julskott.
Skulle flytta stora vinkelsoffan igår för att jättegranen jag köpt skulle få plats. Tillsammans tog vi i. Men jag stod trångt och aj, vad det sved till i ländryggen. Vek mig av smärta. De andra fick klara vridningen själva. Resten av dagen var jag justerad. Vaknade stel.
Försökte mjuka upp mig med yoga. Lite bättre. Tänker att om jag yogat varje dag hade detta inte hänt.
Promenaden runt Härlanda tjärn får gå i lugn mak. Stel och värdig, med ryggen rak.

Inga kommentarer: