19 april 2010

Are-kosten inte för alla, invänder Ragnhild

Är waerland-kosten för alla?
Ragnhild uppmanar mig ofta: Du måste skriva att denna kost inte passar alla.
Så skriver jag här: Denna kost passar troligen inte alla.
Ragnhild blir vrålhungrig några timmar efter en grötmåltid, säger hon. Fast då menar hon havregrynsgröt, inte riktig kruska.
Om kosten passar dig?
Bästa svaret ges om du prövar själv.
För någon är kanske kruskagröten är toppen som lunch. Av hälsoskäl, för att den är god, enkel och billig. Och för att den mättar hela eftermiddagen.
Någon kanske fastnar för middagsmålets enkelhet, med några enkla basingredienser: kokt potatis och årstidens utbud av rotsaker och grönsaker, plus grovt surdegsbakat bröd och fin getost.
För en tredje kanske idén att bara dricka mellan måltiderna gör susen för matsmältningen. Och att då välja c-vitaminrikt nyponte framför kaffe eller te.
För en fjärde blir det betoningen på utomhusliv och motion, som lockar in på andra goda livsval.
Men visst finns det de som inte gillar något i konceptet. Eller mår bra av så mycket ceralier och råkost. Vi är alla olika.
I USA växer sedan några år nutrigenomics, en forskningsgren som tittar på näringslära och genetik: Alltså vilken typ av näring som passar den enskilda individen beroende på dennes gener. Rätt mat ger hälsa. Fel mat, övervikt och sjukdom.
Det låter självklart att maten ska anpassas till vem vi är, precis som vi numer vet att vi mår bäst om vi får mediciner som är skräddarsydda efter vilka vi är: Kvinna eller man, gammal eller ung osv.
Jag hade aldrig hoppat på detta projekt, om jag inte redan på förhand vetat att jag gillar och trivs med denna typ av mat (vegetarisk).
Att jag på köpet gått ner i vikt och känner mig piggare och friskare än förr är bonusen jag var ute efter.

2 kommentarer:

Ragnhild sa...

Jag är bara mån om att Are inte ska framstå som lösningen på alla problem för alla människor :)
Kruska har ungefär samma effekt på mig som havregryn. Jag blir vrålhungrig snabbt. Förmodligen något fel på ämnesomsättningen. Rågbröd, däremot går bra.
Och så är det de långa uppehållen mellan måltiderna. De passar inte mig heller.
Må var och en bli salig på sitt sätt!

Pia Vingros sa...

Absolut. Var och en blir salig på sitt sätt. Jag vill bara dela med mig av mitt sökande. Söken och I skolen finna.
En del har jag redan funnit. Mer är på väg att upptäckas. Kul att du är med mig på upptäcksfärden.