27 juli 2010

Hur mår jag?


Var hos doktorn i morse för blodprovstagning.
Måste såklart ha ett skäl för min visit. Att bara kolla upp om jag har några brister efter ett år som vegetarian "räcker inte". Så jag sa, som det var att jag ibland är väldigt trött, särskilt efter träningspass. Är det normalt? Andra jag tränar med tycks inte bli det, varför jag?
Hon lovade ta blodprov på väsentligheter som ämnesomsättningen, B12, HB, järnvärdet, kolesterol och många fler.
- Men är det normala värden kanske vi får titta på psykologiska faktorer, sa hon.
Den som stressar mycket blir trött. Kanske är du utmattad.
Hur ser ditt liv ut?
Visst är det stressigt, medgav jag, plötsligt just stressad över att tröttheten som drabbar mig ibland beror på stress.
- Har du haft semester, frågade hon. '
Jag bara pekade på mina bruna armar, som om det vore bevis nog.
- Har du rest?
- Nja, lite.
- Du ska byta miljö, ta din familj och åk utomlands.
- Vi ska åka till landet, där mina föräldrar bor...
- Nej, det duger inte. Du ska ha det helt kravlöst för att kunna vila dig.(Vågar inte berätta hur alerta mina föräldrar är). Vet du att yoga och meditation kan vara bra metoder för dig att använda för att få ro. Och lyssna på bra musik.
- Jo, det är bra att få en påminnelse om det, sa jag förvånad över hennes entusiasm för dessa metoder.
Cyklade direkt till stan för frukost med vännen Marie. När jag berättade om samtalet hos doktorn blev hon arg.
- Det är så typiskt att hon inte alls har någon helhetssyn och försöker ta reda på vem personen är som sitter framför henne, utan bara säger det hon själv nyss kanske lärt sig.
Vad hade du för nytta av de råden? frågade Marie.

2 kommentarer:

PJ sa...

Nå, vad hade du för värden? Var de normala? Var Hb över 120? Hade du B12 brist?
Sen får vi inte bortse ifrån att långvarig stress lätt skapar trötthet,(håller just nu på att skriva en artikel om det som skall in på Hälsobygget). De kan också vara så att du tränar för mycket. Hälsa skapas av balans mellan kost, aktivitet och vila.
Var ändå glad att din läkare inte skrev ut någon medicin!

Pia Vingros sa...

Ja, HB var 126. B 12 har jag inte fått svar på än.
Anar att allt är bra, trots allt. Ville dock ha ett mätbart bevis på vad året givit. Ser fram emot din artikel i Hälsobygget. Tror min utmaning i livet är just stressen, den inre och yttre jag lever med. Kanske har jag med mig den från början? Ja, visst är jag ändå glad över att hon var så klok trots allt.