02 augusti 2010

Vilka klara ögon du har!

I somras satt jag mitt i ett gäng som kommenterade min förändring, efter ett år med livsstil enligt Are Waerland. Det var rena egokicken. Generad och glad lyssnade jag på deras spontana kommentarer.
- Du har återfått din ungdoms figur, sa Gösta.
(Jo, nog har jag gått ner i vikt. Mina kärlekshandtag, som min tonårson retat mig för är borta. Det känns som om jag är mig själv igen, efter många, många år. Löpträningen och maten har tillsammans gjort sitt)
- Dina ögon är så klara och lysande, sa Karin.
(Kanske också för att jag var lycklig över deras intresse?)
- Hållningen, sa Eva. Din hållning har förändrats. Förr kunde du vara ihopsjunken, nu är du rak i ryggen.
(Ja, när magen är uppblåst och besvärlig är det lätt att kura ihop sig. Utan magproblem är livet betydligt lättare)
- Har tittat på ditt hår. Det ser så glansigt och friskt ut. Är det din naturliga färg? sa Karin.
(Ja, helt naturlig! Det är så härligt att kunna strunta i utväxter och boka ny tid för slingor. Nu är det som det är och tack vare maten och magens fina fart. Back to basic)
- Tänderna är vitare än förr, sa tandhygienisten.
(Ja, en bonus jag inte räknat med).
- Din hy är fantastisk. Det märks att du äter bra mat. Inget skräp!, sa en annan vän.
(Kanske spelar den dagliga torrborstningen, även i ansiktet, en roll? Dessutom använder jag numer mandelolja efter morgonens dusch. Härligt)
- Humöret, sa sonen. Du är gladare nu, och lyssnar bättre.
- Du pratar mycket mer om hur nöjd du är efter alla måltider, sa Cajsa och fortsatte: Jag tycker också att du är mer tillgänglig och koncentrerad, sa Cajsa. Det tror jag är för att du tagit bort drogerna i ditt liv: kaffe, socker och sådant.
(Att jag inte har sötsug efter måltiderna som förr är en verklig bonus. Att skippa kaffet var tufft, men oh så glad jag är att inte vara beroende längre, varken av den kicken eller sockerkicken)
Skönt att andra är uppmärksamma. Själv har jag börjat vänja mig nu.
Såhär har jag väl alltid mått?
Jag är pigg, glad och energisk och fortsatt intresserad i Jakten på den fulländade hälsan.
För den är inte given. Den är en färskvara.

----------------
Tar bloggupphåll till den 6 augusti. Då är jag tillbaka från Jämtlandsresan, där jag ska spana efter hälsotips. Vi ses då!

Inga kommentarer: