21 september 2010

Svenska äpplen och russin från Turkiet

Jag älskar svenska äpplen. Nu frossar jag i de sorter jag kommer över. Jag njuter av deras friska sötma, allra helst helt obehandlade, gärna rårivna över kruskagröten. Deras syrlighet står så fint mot de söta små sultanrussinen från Turkiet. Jag gillar svenska potatis, men också mungbönor och råris från Latinamerika.
Västerbottenost från norra delarna av landet är perfekt ingrediens i pesto, tillsammans med olivolja och ruccola från Italien och mandel från Grekland.
Vad vore en svensk kanelbulles vita vetemjöl och smör utan kardemumma och kanel från Indien eller en tomatsallad utan svartpeppar från Kerala?
Och vad vore min förmiddagsfika utan grönt te från Japan eller roibus från Afrika?
Svaret är: Det vore urtrist.
Kontrasterna och mångfalden är nödvändig. Inte bara i matlagningen.

Inga kommentarer: