27 oktober 2010

Ingen lust

Har ingen lust att yoga.
Ingen lust att springa.
Rubrikerna på alla hälsotidningar som ligger i korgen i badrummet plågar mig. Jag vill inte lyda råden och "Komma i superform på fyra veckor", eller "Gå ner fem kilo med metoden X".
Kroppen har sagt nej, nej länge nu. Och jag har lyssnat. Ibland har jag nyst och tänkt att nu kommer den: Höstens första förkylning.
Lydigt har jag lagt mig tidigt med raggsockor på de kalla fötterna.
Att jobba hårt hela dagarna och vara ute på roligheter varje vardagskväll och minst en kväll på helgen sliter på kroppen. När en löptur eller yoga vore bästa medicinen har jag inte orkat.
Inte förrän idag.
Efter en heldag på tåg igår vaknade jag idag med spring i benen. Stack ut i svarta mörkret och tog en femkilometersrunda. Härligt.
Kroppen talar. Jag lyssnar.

Inga kommentarer: