30 oktober 2010

Uthållighet är vackert


En ljuvligt doftande och utrotningshotad nattviol på Dyrön.
Kan uthållighet vara vackert? Det finns en del som tycker det. Min bror till exempel.
Han gillar dem som håller på, som fortsätter. Som visar att de står fast vid sin idé, sitt projekt och inte lägger av eller ger upp. Att fortsätta skriva blogg på ett tema var ett exempel på något bra menar han.

Jag gillar också tanken på uthållighet.
Jag brukar uppmuntra mig själv med mantrat: "Jag är stark och uthållig" när orken tryter på ensamma långspringningar.
Men det ska vara uthållighet med innehåll. Inte bara för att man har bestämt sig, utan för att uthålligheten bärs av en övertygelse.
Tänker på 70-årige Tjuren från Wales, Tom Jones, som var i Skavlan igår. Han fick frågan hur det är möjligt att vara gift med samma kvinna så länge. Ända sedan de var 16 år. Snacka om uthållighet. Och tänk vilka chanser han haft, med hela sin skrikande lycksaliga publik!
– Den viktigaste förutsättningen är att man älskar varandra, sa han enkelt.
Så är det med min uthållighet med Waerland-kosten.
Det är lätt att vara uthållig och fyllas av kärlek när man mår bra i sällskapet, vare sig det handlar om människor, miljö eller mat.

Inga kommentarer: