30 november 2010

Lider du av mesotropi?

Känner du dig lite vissen, småsjuk och allmänt ur lag?
Då kanske du lider av mesotropi, halvhälsa.
Jag läser i gamla tidskrift för Hälsa från 1980-talet och hittar begreppet i en artikel av Henning Karström.
Han menar att eftersom dagens jäktade människa börjat använda alltmer färdiglagad "industrikost" lider de av brist på vitalämnen. Vitalämnena finns i de obehandlade naturprodukterna, som råkosten har. Brist på vitaminer och mineraler leder till halvhälsa, mesotrofi.
" Hon har inte feber, inga direkta sjukdomssymtom, men hon känner sig inte frisk. Hon är trött och olustig, har dålig motståndskraft mot olika sjukdomar, hennes arbetsförmåga och livskraft är nedsatta."
Vem känner sig inte sådan i novembermörket? Halvsjuk eller halvfrisk.

Lösningen för mesotropen, är inte uppiggande mediciner för att hon ska orka, utan just så enkel och så lite tillagad mat som möjligt.
Komponerar raskt kvällens middag i fantasin: Ungsbakade potatisar (ekologiska), grönsallad av den nya färska grönkålen, som finns i affären och bönor. På det en dressing med senap. Det blir finfint.

3 kommentarer:

Caroline sa...

Jag blir så förvirrad av huruvida uppvärmd eller råkost är bra. Går ju hos en ayurvedisk läkare som inte tycker jag ska äta råkost nu på vintern vilket är lite jobbigt för jag tror att min mage fungerar bäst av det. Funderar på att mejla någon på livsmedelsverket och fråga om vilka grönsaker som är bäst att äta uppvärmda och vilka som är bäst att äta råa om det är någon som intresserar sig för det. Det är ju väldigt viktigt att veta eftersom jag nästan bara äter grönsaker, mungbönor, linser, basmatiris och frukt nu för tiden. Kanske blir kosthållningen mindre sträng när årstiden växlar och matsmältningen blir bättre.Ayurveda är ju egentligen väldigt tillåtande men eftersom jag ammar så ska jag kanske inte äta för mycket örter så då måste ju kosten vara lite mer av en specialdiet för att det ska hända nåt. Mestropi var ett intressant begrepp.Det måste jag googla på!!

Pia Vingros sa...

Håller med dig om förvirringen. Jag lutar faktiskt år ayurvediska råden nu på vintern, nämligen att äta mer lagad mat då. Det var vad de sa till mig när jag var på indiskt hälsohem. Du som ammar, och antar jag är väldigt hungrig, måste ju vara snäll mot dig själv och lite praktisk. Att använda tallriksmodellen kan väl vara en modell: en tredjedel råkost, en tredjedel kolhydrater och en tredjedel proteiner bönor, keso och liknande. När det gäller grönsaker skulle åtminstone jag äta broccoli och morötter till exempel ångkokta, med lite fett till. Gott och många av vitaminerna blir mer lättupptagliga då.

Caroline sa...

Tack för rådet hur man kan tänka praktiskt när man ammar.Ångkokt med fett till är riktigt gott dessutom. Ska försöka lära mig laga ghee hade jag tänkt. Används väldigt mycket inom panchakarma.