13 februari 2011

Var inget offer

"Den dag du känner dig som ett offer har du förlorat."
Orden är fredspristagaren Aung San Suu Kyi:s i en intervju i Dagens Nyheter idag. Hon släpptes efter sju års husarrest i sitt hem i Burma i november.
För att överleva mentalt skapade hon en sfär som hennes fångvaktare inte kom åt, ett rum där hon själv hade kontrollen.
Under åren höll hon av samma skäl en strikt disciplin. "Hon har gått upp vid fem, mediterat, läst böcker och promenerat i trädgården. Alltid vid samma tid varje dag."
- Jag har blivit något mindre strikt i mitt schema på senare år, men det gör mig starkare och ökar mitt lugn att leva disciplinerat, berättar hon.
Dalai Lama lever också efter en strikt disciplin, liksom nobelpristagaren i litteratur Vargas Losa och många fler. De har samma argument: strikta rutiner ger lugn och ökar kreativiteten, ja är en förutsättning för den.
Under flera år yogade jag fem dagar i veckan, 1,5 timmar per gång.
Mådde jag bra av det? Självfallet. Lugnet, koncentrationsförmågan och självtilliten var härlig. Varför slutade jag?
Jag tog upplevelsen för given. Jag trodde inte den måste erövras, varje dag.
Tänker att det är likadant med friheten: vi slutar värna den, för vi är så säkra på att ha den.
Men den måste erövras, hela tiden. Aung San Suu Kyi vet det, liksom Desmund Toto och hela det nordafrikanska folket med Egypten i spetsen.

Inga kommentarer: