21 mars 2011

Strunta i tiden - då går det snabbt

När man är trött är det lätt att fokusera på fel saker.
Igår var jag trött.
Kände mig oduglig för att jag inte är tillräckligt snabb. Vilade som tröst.
Träffade min snabbspringande lillebror på kvällen. Han som numer också utövar Ashtanga-yoga säger att han ofta lämnar pulsklockan hemma. Han tänker hellre som en yogi och är här och nu under löpningen.
Klokt.
I morse, när jag stack ut fanns hans ord kvar i mig. Tog klockan på ändå, men beslöt mig för att springa med lusten. Tog det lugnt, njöt. Det är ju för morgonnjutningen, då världen är min, som jag älskar de tidiga turerna. Ett gäng rödklädda herrar sprang förbi. Jag, som tänkt mig en femkilometare, hakade på dem på 8:an. Hade hela tiden fokus på här och nu. Vad spelar en bättre tid på Göteborgsvarvet om flera veckor för roll? Det viktiga är att leva här och nu. Efter 8.45 i min egen takt, kom jag hem igen efter 51.21. Jättenöjd och förvånad över mig själv.
-----------

Vårda det du har - då får du mer över
(Såg denna slogan på skyltfönstret till en skomakare i Stockholm. Tänkvärt)

Inga kommentarer: