03 juli 2009

Experimentera med sig själv

Vilka kostråd ska man följa? Vem kan man lita på? Kan jag lita på Are Waerlands idéer om vegetarisk kost?
Visst håller hans idéer för en kritisk granskning, tyckte läkarkollegorna vid 100-årsminnet av hans födelse 1976. De kollade hans råd mot vad modern vetenskaplig forskning visat/belagt. De fann inga fel.
Han hade rätt med att det är viktigt att ha fart på magen. Vegetarisk kost gör det lättare. I mage och tarm finns vårt immunförsvar. Är magen i fin form, är kroppen det.
Så hur farligt kan det bli att följa hans råd? Hade såklart varit enklare om det funnit stora studier som bekräftade hans kost. Men hur vet jag om det passar mig och mina behov?
Varje individ är unik. Men det enda som intresserar mig är ju att jag mår bra. Inte att 2 500 andra gjorde det.
Så jag ger hans idéer en chans.
Första steget är kruskagröt på morgonen.
Läser hans recept:
1 dl russin (helst sådana med kärnor i) blötläggs i 4 dl vatten kvällen innan. Koka upp 1 dl havregryn (ekologiska icke ångpreparerade) och 2 dl kruskakli i blötläggningsvattnet( Hittade hemma i min livsmedelsaffär). Koka 1-2 minuter, dra av från plattan. Låt svälla invirad i handduk 30 minuter till en timma. Ät med mjölk och färsk frukt/eller sylt.
Får se vad jag tycker om smaken i morgon.

Inga kommentarer: