05 juli 2009

Kruska med solmogna smultron

Morgonritual.
Silar bort blötläggningsvattnet till russinen.Kokar upp vattnet. Häller i 1 dl havregryn, 1 dl vetekli (2 dl blir för mycket jag har prövat) kokar någon minut. Drar av kastrullen. Sätter på ett underlägg och virar in i handduk för att svälla.
Gör citronvatten, ljummet vatten med en halv pressad citron. Sägs fungera utmärkt för att rena njurarna.
Dricker på altanens trapp. Kikar på havet. Det ligger blankt som nystruket. Vind från sydväst. Koltrasten som ekvilibrerar från säljdungen bredvid, får sångstöd hos strandskata och mås.
Barfota genom daggvått gräs till utedasset. Sedan byts nattlinne mot yogadress ut blommig tygkasse på en krok i uterummet/köket. Korta svarta byxor från Leelas Yogacentrum och rosa ärmlöst linne, premiegåva från Topphälsa.
Yoga på altanen i morgonsolens värme. Milda dofter från den vita rosen (Mme Plantier) kommer i försiktiga puffar med havsbrisen. Njuter av att kroppen fungerar i alla rörelser, slumrar till i avslutande Savasana. Gör ett kortare program än annars. Är hungrig. Vill ha min kruska.
Får ta en uppläggningsskål för att få plats med kruskan, ännu ljummen efter en knapp timme invirad i handduk. På med röd mjölk och smultron. Hur ska jag få i mig allt detta? Minns att det var så i Indien också. Portionerna var alltid enorma: ris och grönsaker i små skålar. Lika förvånade var vi efter måltiden: allt hade vi ätit upp. Och var så nöjda.
Likadant nu.
Efter kruskan, som tar sin tid att få i sig, känner jag ett stillsamt lugn breda ut sig
i kroppen.
Dags för en ny dag i Jakten på den fulländade hälsan.

Inga kommentarer: