26 november 2009

Ett varmt bad gör susen

Även en waerlandist kan längta efter ett hett bad.
Visserligen kan jag ta mig en bad hemma i badkaret, med tända ljus och lite goda dofter i vattnet.
Visserligen njuter jag varje vecka av bastubad i Skatås. Modiga dagar tar jag mig ett dopp i den kalla utomhusbassängen.
Men det går inte upp mot "the real thing".
Min favorit är en heldag på det japanska badet. Estetiken tilltalar min blick, tystnaden tilltalar min själ. Det porlande vattnet lugnar min ande.
Kom med huvudet ihoppressat av allt jag borde gjort, som jag inte hunnit och ömmande av MÅSTEN.
Började med qigong och klangmeditation.
Sedan bad. Varma. Ångande.
Allra mest läckert är att ligga i bassängerna utomhus, med nästippen ovanför det varma vattnet och kika på vindarna i tallarna.
Någonstans där landade jag inombords. Tänkte: Det ordnar sig. Allt som är bråttom är visserligen viktigt, men inte just nu. Just nu är bara värme, kropp och stillhet.
Log för mig själv hela vägen hem på tåget västerut.

Inga kommentarer: