22 november 2009

Hur fångar man en vind?

Du ser pigg ut, säger Bodil, som bjuder på middag.
Kan knappast få bättre bekräftelsen på experimentet med årslånga nya matordning: att se pigg ut och känna sig pigg. I november.
Men Erika undrar hur jag ska mäta effekten av min Are-kost? Har du undersökt dig hos doktorn. Kollat dina blodvärden för att få en punkt att utgå ifrån?
Har inget emot att göra blodanalys. Men när min läkare inte ansåg att de viktigaste värdena ändrar sig på ett år blev jag fundersam.
Vi litar så mycket på det mätbara: att väga, mäta och räkna.Det är det som hålls högst. (Självklart! På vad annars säger den naturvetenskapligt skolade!).
Om jag nu skulle få bättre värden, betyder det självklart att jag skulle må bättre? Om jag trots bättre värden inte mår bra, eller upplever att min livsstil blir alltför inskränkt och påverkad - vad då göra?
Min önskan är framförallt att nå dedär höjderna Are beskrev i sin bok, som en slags medvetandeförändring där kreativitet och framtidstro flödar. En upplevelse. En känsla.
För mig är utmaningen att lita till min egen upplevelse, här och nu. Att vara vaksam i det dagliga utforskandet hur jag påverkas av om jag lever efter de nya levnadsreglerna eller inte.
Har inte varit något vidare på att fylla i protokollet jag skapade. Tycker den delen är svår:
Hur fångar upplevelsen av en vind?
Det är som med smak: att bli en duktig vinprovare tar tid och kräver ledning av andra som varit på väg längre än man själv.
Känns som om jag öppnar dörren till något nytt. In i ett rum jag bara varit i korta stunder som efter en bra meditation.
Jag blundar för att förstärka andra sinnen. Regnet tappar försiktigt mot rutan, det doftar lockande. Jag tar ett steg framåt....

Inga kommentarer: