24 november 2009

Uppror i hemmet

Kan du inte sluta nu? undrar sonen 17 år och blivande kock.
Hur länge ska du hålla på, frågar yngsta dottern.
Äldsta dottern är i Vietnam och tycker bara det är spännande med mitt matexperiment.
Mannen undrar också: hur länge?
Ett år svarar jag. Som jag sagt förut. Nu har det gått drygt 4 månader av 12.
De tycker det är trist att vi inte äter samma mat.
Utbrotten kom igår, när jag åt min kruska som middag, eftersom jag fått fin lunch på jobbet.
En gång om dagen möts vi alla, kring matbordet. Att dela matupplevelsen är en del av gemenskapen. Jag ställer mig utanför, delvis. För vad?
Inte för att jag är sjuk och vill bli frisk.
Jag är frisk, men vill bli friskare.
Det är en undersökning, en test, säger jag igen.
På jobbet undrar de också. Retas lite.
Jag bryr mig. Men har bestämt mig.
Wallraff skulle förstått mig. Han vet att det är tufft att skaffa sig ett undersökande uppdrag. (obs skämt... jag är ju inte utklädd alls, eller har försatt mig i en utsatt position, lite frågor och retsamhet får man tåla. Allt för forskningen!)

Inga kommentarer: