11 november 2009

Investering i frihet


Men varför späker du dig så? Livet handlar väl om att njuta! Frågar en vän. Ja visst. Faktiskt så njuter jag, av en lunch som denna. Den alldeles färskskördade grönkålen är bas, de sista tomaterna från den egna odlingen i trädgården, skivor av broder Maximilians goda surdegsbröd. På brödet en linspastej jag kryddat med favoritkryddorna spiskummin, garam masala och curry.
För mig är jakten på den fulländade hälsan en investering för framtiden. En insats för min frihet. Att vara frisk är frihet för mig. Varje löpsteg, varje tramptag på cykeln eller steg på promenaden är en delbetalning. Ingen garanti för hälsa eller frihet, men jag tänker: jag bygger min framtid. När jag njuter av en löpartur i skogen, som igår när flammande gula lönnlöv täckte marken där jag sprang, kände jag mig rik. Det är lyxigt att ha ben att springa med, lungor som ger mig luft, ett hjärta som bultar.
Har jag tur får jag uppleva min frihet ända in i mål - döden.

Inga kommentarer: