09 december 2009

Hitta tre lösningar på varje problem

Satte upp finfina Hillersbergtältet inför natten. Ställde in militärsängen och la mig med öppen tältdörr. Tätltaket nära. Somnade gott till ljudet av sonens skrällande TV-program inne i huset. Vaknade vid småtimmarna av att jag frös om knäna. Låg ihopvikt med dem mot sovsäckskanten. Lade mig platt på rygg och somnade om.
Vaknade rosig om kind och kall om nästippen vid 6.00 efter fjärde natten utomhus.
Nu har jag ett problem: kan inte sova i tältet med militärsängen. Fina golvet förstörs och det känns lite klaustrofobiskt.
Läser på YogaJournals dagliga nyhetsbrev om positiva lösningar. Visserligen handlar det om att hitta positiva lösningar på jobbproblem, men går såklart att omsätta även på mitt dilemma: hitta bra lösning för utesovarliv.
Tipset är att på varje problem vaska fram tre potentiella lösningar. Hur knäppa idéerna än tycks öppnar de ens energi och tankar för nya möjligheter. Och detta kanske på sikt leder till nyskapande lösningar.
Hittar snabbt tre, om inte knäppa så i alla fall lösningar.
- bygga tak att sova under
- sova inne med öppet fönster i annat rum
- skjuta upp utesovandet till sommar och semester.

Inga kommentarer: