11 december 2009

Älska rutiner

Älskar mina rutiner.
Förr skydde jag all form av likriktning i livet.
Jag uppfann varje dags göromål och ordning var morgon.
Nu i efterhand, tycker jag att jag gjorde det onödigt jobbigt för mig själv. Särskilt under småbarnsåren. I det kaos, präglat av sömnbrist och ideliga öroninflammationer (barnens) skulle det varit skönt med rutiner.
Idag är jag mognare och en älskare av rutiner.
Vill gå upp samma tid och göra mina morgonritualer, en efter en: duscha, dricka te, yoga, äta frukost, cykla till jobbet. På jobbet gäller samma sak. Först en kopp kaffe, espresso med skummad mjölk som intas tillsammans med mina kamrater medan de dagsfärska tidningarna bläddras igenom. Viktiga ämnen diskuteras, som en nattlig dröm. Idag var Mats glad för att hans nya skiva är på Spotyfi.
Sedan är det dags för arbete.
I rutinens vagga ges de dagliga funderingarna gott gung.
Istället för att kraften sipprar ut i livets alla valmöjligheter, finns den kvar för dagens kreativa utmaningar.

2 kommentarer:

Victor Lund sa...

Hej Pia. Kul att du har en blogg, upptäckte det först nu. trevlig värre. hoppas det går bra med kosten och livet.

Pia Vingros sa...

Kul höra ifrån dig Victor. Hur är läget? Ja det går bra, men har lagt ner att sova ute. Blir för kallt nu när snön fallit.