07 december 2009

Så fri och ung som du själv vill

Forskaren Ellen Langer som kommit ut med boken Couterclockwise undersöker hur våra föreställningar om ålder påverkar oss. Hon är berömd för forskning om män i 70 årsåldern som fick leva som om de vore 20 år yngre. Efter en vecka, förändrades gick de rakare och deras leder blev rörligare. En viktig anledning var att de rörde sig mer, när de tvingades uppträda som om de vore 20 år yngre.
Istället för att be om hjälp att bära väskan, som de vant sig vid, eftersom de var "gamla" bar de den själva. På köpet fick de träning.
Vi styrs alltså av föreställningar om åldrandet som begränsar oss, är en av Langers slutsatser.
Läser i Expressen om ett test av min biologiska ålder. Min kronologiska ålder är en sak. Den biologiska beror på min histoira, mina gener, men framförallt på hur jag lever NU.
Sparar testet för att göra det senare.

Inga kommentarer: