06 januari 2010

10:e dagen utan kaffe

En del tål kaffe bättre än andra.
På mig galopperar hjärtat lätt efter en kopp.
Var på fest där bordsgrannen berättade att han drack uppåt sju koppar bara på förmiddagen.
Annars fungerade han inte. Helst espresso från sin lyxiga maskin.
Vi är olika.
Jag undersöker bara vad jag mår bäst av.
Läser på Amerikanska Heart Associations hemsida att koffein påverkar njurarna och ökar vätskebehovet. Om man inte lyssnar på det riskerar kaffedrickaren uttorkning.
På bättre caféer serveras alltid ett glas vatten till varje kaffedrickare. Smart.
De studier som finns om kaffedrickare och risken för hjärtsjukdom är motstridiga, konstaterar Amerikanska hjärtorganisationen. Än finns inget som tyder på att måttligt kaffedrickande ( 2-3 koppar - inte muggar) per dag ökar risken för hjärtsjukdom.
Det behöver inte betyda att det inte är farligt. Bara att några sådana studier inte gjorts, där man kan dra generella slutsatser.
Generella slutsatser säger ändå inget om individen. Vad som passar mig eller bordsgrannens kropp bäst.
Jag lyssnar på min kropp, så får vi se.


10:e dagen utan kaffe.

Fördel: Sparar pengar. Fanns inget grönt te där jag tänkte ta en fika på lång promenad i snöyran. Där sparade jag raskt 50 pix.

Inga kommentarer: