08 januari 2010

Vilka tjänar på positiv kaffeforskning?

Letar argument mot kaffe. Men har svårt att hitta några riktigt bra.
På de flesta pålitliga vetenskapliga källor finns bara studier som visar hur bra kaffe är.
Att det kan hindra Parkinson, att det minskar risken för diabetes med mera och till och med eventuellt är bra vid hjärt- kärlsjukdomar.
Tidigare var kaffet farligt, inte minst för alla med dåliga magar. Idag tycks det bara vara solskenshistorier. Det gör mig misstänksam. Vilka finansierar alla dessa goda studier? Vilka har intresse av att kaffe är så poppis just nu? Finns några som har ambition att jämföra hälsan hos kaffedrickare kontra grönt-te-drickare?
Det viktigaste argumentet för mig mot kaffe är att det är en stark stimulant, som triggar den centrala nervsystemet. Kaffet gör mig piggare än jag är. Vad betyder det för kroppen på sikt? År efter år? Något skadligt anar jag.
Dessutom vill jag att det jag dricker ska släcka törsten eller tillföra näring. Kaffe släcker inte törsten, tvärtom är det urindrivande och på sikt uttorkande. Någon näring finns det inte heller.
Visst finns det lite antioxidanter. Men grönt te har dubbelt så mycket.
Så valet är enkelt. Grönt te blir det.
Men beroendet är jag inte fri. Är fortfarande i sorgeprocessen, märker av abstinensen plågas av vanan att ”dricka kaffe”.
Är inte i det gröna te-landet än där allt är ljust soligt och verkligt och sunt. Och där jag är lika pigg som jag är i verkligheten.
Utan i mellanlandet, gråzonen. Vem är jag när jag inte är kaffedrickare längre? Huvudvärken, som numer är lätt, mer som en aning, ger mig inget svar. Försiktigt stapplande och lite trött vandrar jag vidare på min expedition.
12:e dagen utan kaffe
Fördel: Huvudvärken som tidigare alltid följde mig är svagare.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hurrudu. Det låter lite tradigt i det gröna teernas paradis, just nu.
Danskarnas slitna klyscha kortare men roligare dyker upp i huvudet.
Finns det en risk att nyttojakten rent av gör oss tröttare och skuldhängda än vad vi egentilgen borde vara?

Pia Vingros sa...

ja. du har rätt, tradigt och trött. Sedan gick jag ut. Då blev jag gladare. Ska tänka mig för nästa gång.

Emilia sa...

Det var nyligen en studie som visade att det var, tyvärr, gifter i grönt te och att man måste vara försiktig när man handlar så att man inte dricker en kopp gifter. Nu minns jag inte var jag läste det och kanske har du kommenterat det någonstans?