03 januari 2010

Jämt blodsocker med kruska

Läser i Dagens Nyheter om en ny bok Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar professor på Osher Centrum för Integrativ medicin och medicinjournalisten Gunilla Eldh.
I artikeln skriver Astrid Johansson:
Hjärnans belöningssystem är en osynlig supermakt som styr vårt handlande på gott och ont. Det föredrar mat som skjuter blodsockernivån i höjden och ger oss en omedelbar kick. /.../ Lär vi oss samarbeta med belöningssystemet istället för att kämpa emot så blir det lättare att gå ner i vikt. Ett sätt är att jämna ut blodsockerkurvan."

Även om vikt inte är mitt huvudintresse, så låter resonemanget klokt och logiskt. Men jag funderar på om de då utgår från ett överstimulerat belöningssystem, som de flesta av oss skaffat oss genom vår livsföring. Eller om de lyckats studera ett normalt, balanserat belöningssystem (som jag hoppas skaffa mig)som kontrast?

Är i alla fall glad över att min dagliga kruskagröt, som Are Waerland skapade resan på 1930-talet. Den ger lågt fint GI som håller mig nöjd länge. Dessutom är volymen tack vare de 2 dl kruskakli som ska i så stor att mättnadskänslan sprider välbehag.
Varierar mina 1 dl havregryn med krossad kornblandning. Köper krossade korn, vete, råg via min hemleverantör Hedenborgs eller fyrkornskross från Saltå i livsmedelsaffären.
Jag lägger 1 dl kross och 1 dl finfina sultanrussin i blöt (4 dl vatten) redan på morgonen. När kornen är blötlagda blir näringsupptaget bättre.
Gröten är min lunch måndag till söndag. Och jag tar mig gärna en tupplur direkt efter. Som idag i soffans ro hemma.

7:e dagen utan kaffe.

Fördel: Kaffe hämmar kroppens järnupptag. Det problemet slipper jag som kaffefri.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, själv tar man lite semester men du spanar vidare med oförtruten entusiasm. Jag är imponerad! Mycket intressant research.
Du ser hur det stackars belöningssystemet hamnar i blåsväder med de ständiga följeslagarna missbruk och beroende.
Självaste professor Ingvar drar en skugga över det. Fast jag får inte ihop det - 30 spänn lösgodis på en kvart är ju inte gott, inte ens lite....

Eller har belöningskritikerna rätt? Är det inte mer komplicerat än vid övriga fysiologiska funktioner, att det finns en gas och en broms, ying vs yang. Att belöningssystemet kräver en motvikt för att vi inte totalt ska släppa efter? Luther vs belöning?
Eller något annat?

Kaffeabstinens verkar mildare? Är det så? Keep up!

Unknown sa...

och tack för tipset - nu ur anonymitetsdimman =)

Pia Vingros sa...

Ja. Kaffe abstinensen mildare. Men sorgen är där. Tråkigt att inte ha en varm kaffekoppsdryck att se fram emot.
Gillar kicken också.
Mitt belöningsystem är väl som ett utdraget gummiband, fransigt och slitet av trötthet som belönats med koffein.
Angående belöningssystemet fortsätter jag leta för att förstå.