16 februari 2010

Träningsläger på hemmaplan

Lyssnade på kroppen. Tog en vilodag i söndags. Latade mig hela dagen. Kändes som att förkylningen tog siesta också.
Måndag blev det andra bullar.
Då inleddes min träningsvecka inför Tjejvasan.
Mina två tjejvasa-kompisar Ragnhild och Annelie är på träningsläger redan.
Ragnhild i Sälen. Anneli i alperna.
Jag tar mitt träningsläger på hemmaplan.
Förutsättningarna är perfekta. Snöhögar utanför dörren. Vintervita spår i skogen. Bara de nya laggarna på axeln och så ut i friska luften.
Var orolig i söndags. Borrade ner mig i frustande negativa tankar inför hur jag skulle klara tre mil i ny skogsterräng. Bestämde mig för en strategi:
Träning. Satsning. Är du rädd för något, en ny utmaning, så är det bästa att ta oron på allvar så klart. Men i detta fall - genom träning. På det bara.
Körde två varv på min runda. Det blev 17.51 km.
Andra varvet hängde jag på några snabba finskor i uppförsbackarna.
De kutade uppför. Jag försökte flåsande göra som de. Blev förvånad över hur snabbt backen försvann med den tekniken.
På toppen stack de iväg längs spåret, medan jag sakta glidande hämtade andan.
Kände tydligt: Så mycket roligare att vara flera på träningsläger.
Idag ska Eva ge mig tekniktips. En bättre coach är svårt att tänka sig. Pedagog och van Vasaloppsåkare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

heja på !

Maria Björkman sa...

Herregud, du är alldeles - FANTASTISK! Beundrar din målmedvetenhet, sannerligen.

Pia Vingros sa...

Tack. Jag behöver all uppmuntran just nu. Försöker övertyga mig om att jag kan göra Tjejvasan i min takt och att det viktigaste är att njuta av upplevelsen.
Med blötsnö, här i Göteborg är det svårt få till det med träning. Både skidåkning och löpning tar emot. Eller är det bara latmaskens invändningar?