15 mars 2010

Springer kvinnor 50+?

Är det få kvinnor, som är femtio+ som springer?
Kollar in andra löpare i skogen, för att se om fler är som jag +50 år. Tycker att de flesta är i 30-40 års åldern. Det är kvinnor och män i 30-40 års åldern och ett gäng karlar som är i min ålder och äldre. Men få kvinnor att identifiera mig med. Kanske tror jag att de är yngre, för att de ser så alerta ut?
Eller är det som jag anar: Få kvinnor som fyllt 50 år springer.
Söker på internet:
”Löper kvinnor över 50 år?”
Jag får 60 200 träffar. De första jag ser handlar som vilken hög risker kvinnor löper att få bröstcancer, eller livmoderscancer, höftfraktur, hormonbehandling, cellgifter och så vidare.
Anar att frågan är fel ställd.
Skriver ny: Springer kvinnor över 50 år? Det blir 63 100 träffar. De första handlar om cougars, äldre kvinnor som springer efter yngre män.
Från höftledsfrakturer till detta!
Men så hittar jag äntligen en diskussionstråd på favoritsajten jogg.se. Rubriken lyder:
+ 40 kvinna. Där skriver en om hur knäckt han blev när han blev omsprungen av en 60 årig kvinna.
De flesta är uppmuntrande och menar att det mesta (som vanligt) handlar om träning. Träning. Och återigen träning. Tar fasta på det.
När jag blir frisk ska jag starta igen. Försiktigt.
The sky is the limit.
Lusten avgör.
Inte åldern. Framförallt inte föreställningar om vad som går att göra i en viss ålder.

5 kommentarer:

Linda Hansson sa...

Hej Pia!
Kul att jag hittade till din blogg. Att vara 50+ är nog inget hinder för att springa men kvinnor verkar ha fullt upp med annat. Något som jag märker är att man inte har så mycket gratis längre,kosten, sömnen och motionen blir viktigare för varje år.Jag har gjort 2010 till hälsans år och det har börjat ganska bra med minus 9 cm i midjan och träning 2-3ggr i veckan. Springa kommer jag dock aldrig att kunna, ortopedens dom är hård. Lycka till Pia!

Caroline sa...

Dr Ann Wigmore höll sig i form, sprang alltid istället för att gå och behövde bara sova två timmar per natt vid 82 års ålder :) Har du skrivit om henne någonstans på forumet?

Pia Vingros sa...

Hej Linda. Kul att du hittat hit också. Bra att du är på gång med träning och att ha gjort 2010 till hälsans år. Ska bli så spännande följa din väg.
Och Caroline. Vilket bra tips.
Ann Wigmore ska jag definitivt skriva om. Läste i hennes bok en gång att hennes bruna hår kom tillbaka när hon började med levande föda. Gäller bara att hitta hennes böcker. Kanske på antikvariat? Ha det gott.

Cajsa sa...

Ingenting är någonsin försent, det har mamma bevisat. skönt tycker jag, lutar mig tillbaka och hänger mig åt det syndiga ungdomslivet. puss

Anonym sa...

Wanja Sjödin icke att förglömma. 74 år i år. Hon är ju knappt 20 år äldre än du, så du har gott om tid att komma i hennes form.
http://web.mac.com/wansjo/web/P%C3%A5_gymmet.html