25 mars 2010

Yoga bästa medicinen

Yoga är min bästa medicin.
Yoga finns i massa olika former.
Jag har valt Iyengar-yoga, efter mannen som introducerade yoga till oss västerlänningarna: B K S Iyengar.
Ont i huvudet - då slår jag upp min bibel och finner att bästa lösningen är framåtböjande övningar och att avsluta dem liggande i Savasana med en yogabindel runt huvudet.
Förkyld? Huvudstående och Sarvangasana, men framförallt många vilande ställningar för att stärka immunförsvaret.
Stressad? Djupandningar, gärna psykisk andning. Det lugnar garanterat den mest uppjagade att andas lugnt och djupt.
Ont i axlar och nacke efter mycket arbete vid dator? Då passar mitt vanliga morgonprogram bra med sträckande och stående ställningar.
Övningarna tar tid. De är ingen kvickfix. Men de ger inga biverkningar.
Däremot är de beroendeframkallande.
Har man upplevt hur bra man mår efter ett yogapass är det svårt att inte fortsätta.

3 kommentarer:

Maria Björkman sa...

Jag kan bara hålla med dig. Yogan är fantastisk på alla sätt. Jag är bara lite ledsen över att min kropp gör ont just nu, den blir inte bättre av yogan konstigt nog och den gör att det inte är lika roligt och givande att yoga. Det blir en tuff tröskel att kliva över varje gång.

Caroline sa...

Jag har utövat meditation (raja yoga) i flera år och det har verklighen hjälpt mig att relativt lätt komma i ett fridfullt meditativt tillstånd. Hade tänkt anmäla mig till Kundalinayoga, men överväger att börja på Iyengaryoga istället efter det jag läst idag i din blogg. Skulle gärna vilja lära mig många andningsövningar. Häftigt att det går att slå upp ett specifikt problem och sen välja övning. Hoppas träningen är lika bra här i Stockholm.

Pia Vingros sa...

Tråkigt med ont i kroppen Maria. Hoppas det går över när vårvärmen kommer.
Raja Yoga låter spännande Caroline. vad kännetecknas den av? Ja, prova gärna Iyengar yoga. Angående om den är lika bra i Stockholm, anar jag att den är det. utbildningen är lång (3,5 år) och krävande, både på det fysiska och mentala planet. Så lärarna vet nog vad de gör. Och ger.