25 maj 2010

Hur mycket vatten ska man dricka?

Pratade med Pavle, som sprang på 1.59,33 trots hettan på årets Göteborgsvarv.
Han hade börjat dricka vatten för att fylla på sina "celler" som han sa redan måndagen innan lördagsloppet.
Minst en liter varje dag.
Det är en lärdom jag ska ta med mig till nästa lopp.
För nu var jag törstig hela tiden.
Och jag funderar på om det verkligen är bra med kruska inför ett lopp. Efter en kruska måltid är jag väldigt törstig hela eftermiddagen. Antar att kroppen behöver vätska för att hantera alla cerealier.
Och då är det ingen bra kombination att dessutom springa och bli ännu törstigare.
Samtidigt behöver kroppen kolhydrater att springa på.
Har ingen lösning på problemet idag.
Är också fundersam på hur jag skulle klara att springa så långt utan alla dessa energidrycker vid varje vätskekontroll. Rena rama sockerkicken. Behövs den verkligen? Under loppet fanns ingen tvekan.
Men vill kolla vad som passar min kropp under sommarens löpningar.
För i höst väntar ett nytt lopp. Längre denna gång; Lidingöloppet.
Är jag knäpp?
Inte alls sa Anna.
- Du gör väl som tonåringarna. Testar dina gränser.
Ja. Hur långt kan jag springa. Och må bra? Min test skadar ingen annan. Tvärtom säger mina ättlingar att min träningsiver är: INSPIRERANDE!
Det ger lättare steg i skogen.
Jag kom faktiskt på 6000:e plats av alla 17 018 startande damer.

5 kommentarer:

Unknown sa...

När jag höll på som mest med löpning var alltid mitt mål att vara bättre än medel - det lyckades ju Du med med råge-förstår att Du är glad över det.
Jag är i mitt 83:e levnadsår och springer minst en gång i veckan och mår bra av det. Sätter upp ett tidsmål varje år, lite sämre för varje år, dock ofta överträffar jag målet, då blir jag så himla glad. Intressant det där med nya rön om smör contra oljor. Vill gärna ha ngt fett på smörgåsarna till kvällsmålet. Använder för tillfället Carlhamns margarin "Mjölkfritt" 70% fetthalt, inte för att jag behöver reducerad fetthalt, men jag hittar inget annat. bl.a har det en ganska låg salthalt, men jag är ändå tveksam till denna produkt och har fundeat att gå över till
Bregott, men deras är minst dúbbelt så salt, inte nyttigt och mindra gott enligt min smak. Nu får jag sluta. Ha det gott, Sture

PJ sa...

Läs gärna vad Are Waerland anser om hur mycket man skall dricka på http://www.halsobygget.se/pjblogg_entry.php?blogg_id=32.

/PJ

Pia Vingros sa...

Tack Sture för din kommentar. Kul att du fortfarande springer. Vore roligt att veta hur långt du springer. Angående smör så hittade jag mina papper från konferensen där rapporten presenterades. Skriver om den 27 maj.Ha det gott.

Pia Vingros sa...

Angående vatten PJ. Tack för att du påminde mig om Waerlands ord om vatten. Är mycket intresserad av boken om förkylningssjukdomar som nämns. Den har jag inte hittat på Biomedicinska biblioteket. Vet du om den finns att få tag i?
Mvh Pia

PJ sa...

Finns på http://www.sacher.nu/ för 125:-.

/PJ