27 maj 2010

Smör eller olja?



Ska man satsa på smör eller olja i den dagliga lilla fettdosen? Vi har lärt oss att olja är bäst, men rönen från Lunds universitet komplicerar svaret. De visade att smör ger lägre blodfetter än olivolja, särskilt hos män. Smör gav en betydligt lägre blodfettshöjning efter en måltid jämfört med olivolja och en blandning av raps eller linfröolja.

"Den främsta förklaringen till smörets relativt låga blodfettsstegring är att cirka 20 procent av fettet i smör består av korta och medellånga fettsyror. Dessa används direkt som energi och påverkar därför aldrig blodfetterna i någon större omfattning. Sjukvården använder f ö dessa fettsyror till patienter som har svårt att ta upp näring - de är med andra ord bra fettsyror."
Men forskaren Julia Svensson säger också:
"- En ytterligare förklaring som vi spekulerar i är om tarmcellerna föredrar att lagra smörfett framför långkedjiga fettsyror från vegetabiliska oljor. Smöret ger dock en liten högre halt av fria fettsyror i blodet, vilket är en belastning för kroppen."
kanske är den klokaste slutsatsen att dra att det gäller att variera sina fetter.
Själv är jag för tillfället mycket förtjust i ekologisk rapsolja från Bärby Östergård i norra Bohuslän, som jag gärna väljer före olivoljan. På min rågsmörgås har jag inget fett, utan hellre lite ekologisk trecitrus marmelad , som jag köpt via Hedenborgs under ostskivan. Inget smör, eller bregott eller liknande.
Forskarna ska gå vidare och undersöka om fetterna ger olika mättnad, men även se hur hormonstatus, träning, midjemått och övriga vardagsmaten påverkar hur kroppen tar upp fett.

Inga kommentarer: