29 maj 2010

Närväxt&Vildväxt


Satsa på närväxt och vildväxt.
Självklart ska vi välja närproducerat så ofta vi kan. Ekologiskt och rättvist producerat. Men ännu bättre, denna fantastiska årstid, är att välja det som växer i våra skogar.
Det är både nära och vilt.
Och vilt är gratis.
Åtminstone sådant jag är intresserad av: Nässlor, maskrosblad och harsyra.
Spanade efter nässlor i min lilla närskog. Valde idag, en solig dag eftersom det är mindre nitrin i nässlorna då. Fann lite här och där. Nu blir det, efter sköljning i minst tre vatten, nässelsoppa till middagens förrätt.
Hittade flera recept i Aftonbladet. Och ännu fler argument för att äta nässlor i nr 5 av HÄLSA. Ska definitivt spana efter nässelfrön när de blommar och blanda bland nyponen.
Nässlor är rena dunderkuren för trötta. Eller pigga som vill förbli pigga. Ska testa att göra pesto av nässlor.
Nässlor, olivolja, mandlar, vitlök och västerbottensost. Och kanske några maskrosblad.

3 kommentarer:

Tove sa...

Jag gillar verkligen din blogg! Du är inspirerande (säger jag motsägelsefullt då jag inte lever alls som du gör, men vem vet - inspiration kan ju få gro). Började du äta Waerland-mat fullt ut från dag 1 eller trappade du upp? Vad kan du rekommendera om jag är nyfiken att testa? Mvh Tove

Cajsa sa...

jag vill också smaka mamma! du kan inte bara hoppa över att mata mig bara för att jag inte är hemma! puss

Pia Vingros sa...

Hej Tove. Kul med en ny röst. Du är välkommen. Så glad jag blir över att du tycker bloggen är inspirerande. Jag tog det lite försiktigt i början. OM du vill testa så välj det mål du har lättast att själv bestämma över, som frukost eller middag, kanske? För en bra frukost:
Själv lägger jag gärna 1 matsked linfrön i blöt på kvällen tillsammans med 2 fikon eller aprikoser. På morgonen dricker jag linfröröran tillsammans med mitt nyponte, innan jag gör yoga.
Linfröna ger bra fart på magen. De blötlagda frukterna klipper jag ner i en skål sojamjölk. På det strör jag min hemmagjorda musli, toppar med bjäst och lite kanel. Eftersom jag springer tar jag en smörgås också, gärna mitt grova Maixmilianbröd elelr knäckemacka med eko-jordnötssmör på.
Ltcka till. berätta gärna hur det går.
Tack Cajsa. Klart jag ska plocka mer nässlor och boosta oss med.