23 maj 2010

Tack fötterna - nu väntar barfotasommar


Tack fötterna
…för att ni tog mig runt Göteborgsvarvet. I sommar ska det bli mycket fri lek. Och barfotalycka på kala klippor, i sanden och i skogen.
Läser en intervju med Daniel Karsberg, sjukgymnast på Löp- och skokliniken i Göteborg i Svd:
Dina fötter är skapta för att röra sig på fritt och ojämnt underlag/…/ När du rör dig barfota på ett lagom mjukt underlag tvingas foten möta ojämnheter genom att parera i sidled och vertikalt./..Effekten blir dels att fötterna blir starkare och rörligare. Dessutom förbättras koordinationen mellan fötternas muskler, balansen blir bättre och risken minskar för allvarliga fotskador om du trampar snett.
Men det allra bästa, vet jag av lång erfarenhet av barfota somrar, är att det är himla skönt.

2 kommentarer:

Maria Björkman sa...

Haha, det här läste jag direkt efter att jag publicerat mitt senaste blogginlägg. Läs det gärna! ;-)

Pia Vingros sa...

Yes. Kul. Så snygg du är.