10 maj 2010

Middagen är plockad och sköljd: Kom och ät!


Nyplockade maskrosblad och pigga nässlor, sköljda och klara att äta!
Hur svårt måste det vara att laga mat?
Med min nuvarande kost har det blivit betydligt enklare måste jag säga. Särskilt nu när årstiden är med mig. Vad är lyxigare än att gå direkt ut, i trädgården eller skogen och göra fynden? Gratis är de dessutom.
Maskrosbladen blandade jag till en sallad med fint strimlad vitkål och grönkål från frysen. Lite gurka och små tomater gav färg. Unnade mig och far o mor som jag gästar en dressing på olivolja, pressad citron, rosmarin från förra årets skörd, fint skivad vitlök, också förra årets skörd och lite timjan.
Nässlorna kokade jag snabbt upp i lite vatten (sedan jag sköljt dem minst tre gånger). I med en knapp tesked fin buljong, ett uppkok och så i med stavmixern. Nässelsoppan blev entredryck. Sedan väntade klyftpotatis, grönsallad, ungsbakad lök och basilika tofu.Till dessert två ostar, en fin hård getost och en fransk fårost desserttyp. Ljuvligt till aftonsol över stilla hav.

Inga kommentarer: